Kirjojen merkitys kasvaa

Älä hetkeäkään kuvittele, ettei kirjoja enää tarvittaisi! On totta, että painettuja kirjoja ilmestyy vähemmän, mutta muutosta voi verrata aikaan, jolloin digikuvaus yleistyi. Ajateltiin, että valokuvat katoavat, mutta kävikin päinvastoin. Koskaan ei ole kuvattu niin paljon kuin nyt, tavat vain ovat muuttuneet. Ja viime aikoina myös perinteinen filmille kuvaaminen on tullut trendikkääksi digikuvaamisen oheen.

Se, että kirjoja luetaan painettuina ja sähköisinä sekä kuunnellaan, on mahdollistanut niistä nauttimisen entistä monipuolisemmin. Markkinat muuttuvat ja alalla on sekä voittajia että häviäjiä, mutta kuluttajan arkea vaihtoehdot rikastuttavat. Kaikki eivät tykkää kaikista versioista ja itsekin nautin painetusta kirjasta käsissäni. Älypuhelimessani kulkee kuitenkin laaja kirjavalikoima, jonka voi temmata esille lähes missä vain. Siellä ovat myös keittokirjani ja matkakirjani. Jos joudun jonottamaan jossain, voin aina viihdyttää itseäni lukemalla.

Äänikirjoja kuuntelen yhdessä mieheni kanssa. Aamiaisemme alkavat kirjan kuuntelulla ja jatkuvat kommentoinnilla ja keskustelulla. Teemat ovat ajankohtaisia, molempia kiinnostavia. Olemme viime vuosina perehtyneet salaliittoteorioihin, valeuutisiin, Venäjän historiaan ja Ukrainan tarinaan. Kaikista on useita erittäin hyvin kirjoitettuja teoksia. On hyödyllistä, että olemme kuunnelleet ne yhdessä, jolloin keskustelu on hedelmällisempää ja helpompaa. Automatkamme eivät koskaan ole ikävystyttäviä, sillä meillä on aina joku jännittävä kirja kuunneltavana. Toistaiseksi en vielä ole hyödyntänyt äänikirjoja lenkkeillessä tai siivotessa, mutta aion kokeilla molempia. Yöunille rauhoitun kuuntelemalla jotain mieltä ylentävää ja kaunista.

Koen tärkeänä sen, että pysymme ajan ilmiöissä mukana kirjojen avulla. Tulevaisuuden mahdollisuuksiin suuntautuneessa lukupiirissä erilaiset tulokulmat avartavat tietämystämme niin tekoälyn uhista ja mahdollisuuksista kuin luotettavan tiedon erottamisesta valeuutisista. Taatusti tarpeellisia asioita opiskella kenelle tahansa.

Kun sain lapsenlapsen, kirjoitin ensimmäisen lastenkirjani. Halusin jakaa omasta lapsuudestani täysin erilaiseen maailmaan syntyneelle lapselle sellaisia asioita, joita pidän tärkeänä. Rohkaista hyödyntämään lapsen luontaisia kykyjä, mielikuvitusta ja läsnäolon taitoa. Kätkin opetukset tarinoihin, jossa kirjan koulutyttö seikkailee ystäviensä kanssa aikuisten kummallisessa maailmassa.

Se, että kirjoittaminen on minulle tärkeää, tarjoaa myös mahdollisuuden vaikuttaa asioihin ikääntyneenäkin. Mahdollisuuksia tekstien julkaisemiseen on lähes rajattomasti. Kirjoitan yhtä paljon itselleni kuin muille. Se on tapa selkiyttää omia ajatuksiaan ja hahmottaa kokonaisuuksia. Monet huikeatkin oivallukset tahtovat unohtua. Kun lukee omia tekstejään vuosien takaa, voi hämmästellä ihmeissään: olenko minä kirjoittanut tämän?

Ikävä kyllä, olen viime aikoina kuullut surullisia tarinoita siitä, miten talousvaikeuksissa olevat isot kustantajat kohtelevat tietokirjailijoita ja kääntäjiä. Tuntuu siltä, että hyvät tavatkin unohtuvat. Asiantuntija ei saa mitään vastausta lähetettyään kustantajalle tekstin. Ei edes tekoälyn kirjoittamaa viestiä. Sopimukset ovat kohtuuttoman huonoja ja kirjavalinnat tuntuvat painottuvan taatusti hyvin myyviin julkkistarihoihin. Itsellenä on kokemusta viidesta kotimaisesta kustantajasta, mutta yritykseni on myös kustantanut useita omista kirjoistani ja muutamia muitakin. Tunnen alan ja sen tekijöitä vuosikymmenten varrelta ja tiedän muutoksen haastavuuden.

Tein urani ihan toisenlaisessa bisneksessä, jossa asiakas oli kumppani ja haettiin yhdessä win-win mahdollisuuksia. Omasta maineesta haluttiin huolehtia. Kirja-alasta voisin kirjoittaa hyvät, pahat ja rumat -kirjan ja saisin varmasti runsaasti tarinoita. En ehkä tee sitä, mutta sen sijaan rohkaisen mielelläni kirjoittajia tutustumaan muihin julkaisemisen vaihtoehtoihin. Omakustannetta ei tarvitse hävetä. Alalla on osaavia palveluita tarjolla. Kielenhuoltajasta, kustannustoimittajasta, kuvittajasta tai taittajasta voi saada hyvän kumppanin, eikä laadusta tarvitse tinkiä. Itse sain viimeisimmästä kirjastani, jonka Books on Demand toi markkinoille (myös ulkomaille!) parempaa tukea ja palvelua kuin useimmilta kustantajilta. Raha ei ole kiinni suurissa painosmäärissä eikä varastoissa. Kirjakaupat ja kirjastot löytävät tiedon kirjan ilmestymisestä ja voit tilata e-kirjan saman tien. Kirjat painetaan ja lähetetään tilausten mukaan ja laatu on hyvä. Markkinointityöhön on joka tapauksessa pitänyt panostaa itse. Se on haasteellisin osuus, jos haluat julkaisusi maailmalle.

Ala siis muuttuu, mutta ole avoin ja rohkea. Pyydä apua ja löydä voimaa verkostoista! Kirjoja tarvitaan nyt entistä enemmän.

Viimeisin kirjani:

Mysteerikoulu. Inspiraatiokirja ikääntyneille. 2023. Kirjan voima on ikäihmisten tarinoissa ja niiden esille nostamissa kysymyksissä ja teemoissa.