• Writer's pictureAnja Kulovesi

Maailman onnellisimman maan onnelliset vanhukset

22.4.2021 Kirkko ja kaupunki -lehdessä oli raflaava artikkeli otsikolla Ovatko ikäihmiset tämän päivän Suomessa pelkkä kuluerä? Jo vuosia on puhuttu ja kirjoitettu hoiva-alan ongelmista. Koronaepidemia nosti lähes päivittäin heikot ja suojeltavat vanhukset puheenaiheeksi. Kaikilta ei enää riittänyt ymmärrystä siihen, että tiukat rajoitukset kavensivat kaikenikäisten elinpiirin ja aiheuttivat taloudellista ahdinkoa. Vanhusten takiako kaikki tämä uhraus, alettiin jupista yhä kuuluvammin, vaikka tauti kohtelee nuoriakin kaltoin.

Samaan aikaan kasvava ikäihmisten joukko, joka ei välttämättä lainkaan tunnistanut itseään hauraina ja heikkoina, alkoi pelokkaasti miettiä omaa kohtaloaan tässä maassa niinä vuosina, jolloin ehkä joutuisi tukeutumaan hoivapalveluihin ja vieraan apuun. Onko usein onnellisuustilastojen kärkeen noussut Suomi sittenkään hyvä maa vanheta? Millaisia mahdollisuuksia yli 65-vuotiailla on vaikuttaa omaan tulevaisuuteensa ja vanhuuskulttuurin kehittämiseen? Minkälaista on elämä, jos sinua aletaan kylmästi käsitellä kulueränä siinä maailmassa, jossa talous ja numerot ohjaavat elämisen laatua? Miten vanhuuteen pitäisi varautua ja onko mitään tehtävissä, jos ei ole osannut aloittaa sitä ajoissa?

Missä onni luuraa?

Edustan suuria ikäluokkia. Olen opiskellut ja tehnyt pitkän työuran. Haluan edelleen vaikuttaa yhteisössä sekä tekemällä vapaaehtoistyötä että kirjoittamalla. Minulla on asiat hyvin, sillä olen melko terve, minulla on puoliso, joka on myös terve, lapset tulevat hyvin toimeen ja eläke riittää ruokaan, asumiseen ja välttämättömiin menoihin. Kuitenkin maailma muuttuu nopeasti ja tulevaisuus ei ole turvattu meille kenellekään. Mieleni alkaa askarrella suurten kysymysten ympärillä: Millaista olisi onnellinen vanhuus? Miten siihen voi vaikuttaa? Voimmeko me suuret ikäluokat muuttaa vanhuuskulttuuria samoin kuin me synnytimme nuorisokulttuurin? Mikä on minulle paras tapa vaikuttaa?

Koska kirjoittaminen on tapani jäsentää omia ajatuksia, se on samalla keinoni vaikuttaa. Edes pienellä tavalla. Siksi kirjoitan inspiraatiokirjaa ikääntyville. Ehkä takana on kiihkeä tarve löytää nuotteja onnelliseen vanhuuteen. Toisaalta olen aina ollut valmiina barrikadeille (kuvainnollisesti) kohdatessani epäoikeudenmukaisuutta. Ikäsyrjintä on juuri sellainen sytyke, josta on helppo leiskahtaa liekkeihin, varsinkin kun se alkaa tuntua läheiseltä uhkalta. Vuosien varrella olen oppinut, että voi olla toimivampiakin keinoja kuin taistella vihaa leiskuen epäkohtia vastaan. Ehkä tarvitaan enemmän ymmärrystä, parempia visioita, luovia ratkaisuja ja vaikutusvaltaisia kumppaneita. Kaipaamme tarinoita, jotka liikuttavat, motivoivat ja tarjoavat arvokkaita vaihtoehtoja. SUURET ikäluokat ovat vielä voimissaan ja haluan uskoa, että meillä on myös vaikutusvaltaa. Jokainen meistä muuttaa maailmaa ympärillään omalla käytöksellään ja omilla valinnoillaan. Niinpä päätin lähteä löytöretkelle etsimään tienviittoja onnellisen maan onnellista vanhuutta varten haastattelemalla sekä ikäisiäni että vielä meitäkin vanhempia edelläkävijöitä.

Olemme saaneet koulutusta tullaksemme kelpo kansalaisiksi. Meitä on ohjattu kasvattajina. Erilaisiin ammatteihin meitä on perehdytetty monin tavoin. Jotkut ovat saaneet parisuhdeneuvontaa tai velkaneuvontaa. Me kaikki ikäännymme, mutta kuka meistä on saanut opastusta vanhenemiseen? Ei auta kuin astua Mysteerikouluun ja yrittää itse löytää salaperäiset aakkoset. Onneksi en ole yksin. Lienee aika kutsua koolle muita oppilaita. Tiedossa on mielenkiintoinen oppijakso suurine kysymyksineen. Mysteerikoulussa kaikki ovat sekä opettajia että oppilaita. Ihmettelyn taito ja löytöretkeilijän asenne ovat ainoat pääsyvaatimukset.

Vanhuus ei ole vain jotakin, joka tulee hoitaa ja jonne pitää suunnata resursseja. Vanhuus on paljon enemmän. Vanhuus on pyhän ilmentymä. Ja sellaisena sen tulisi olla arvostuksemme ja kunnioituksemme kohde.

Filosofi, kirjailija Jorma Ojansulu Hämeen Sanomissa 7.4.2019

Blogi on johdannosta Anja Kuloveden inspiraatiokirjaan ikääntyville, jonka on tarkoitus ilmestyä vuonna 2022.

Jos sinulla on ideoita tai salaista tietoa Mysteerikoulun oppijaksolle Ikääntyminen, voit lähettää viestin osoitteeseen: anja@suninnovations.fi.

91 views0 comments