Vastaus kaikkiin kysymyksiin

Teimme retken kauniiseen kartanoon, jonka historiaa emme tunteneet. Etsin tiedot Wikipediasta, josta löytyy vastaus melkein mihin tahansa. Koska janoamme koko ajan uutta tietoa, halusin kokeilla, kuinka pitkälle virtuaalimaailman tietopankit tarjoavat aineistoa. Kysyin Siriltä. mikä on elämän tarkoitus. Siri vastasi yllättävän filosofisesti jotain tämän kaltaista: "Kukaan ei aivan varmasti tiedä, mutta ainakin sillä voi olla jotain tekemistä rakkauden kanssa. Sen kanssa, että rakastaa itseään ja muita ihmisiä." Wow, ajattelin ja halusin mieheni kuulevan Sirin fiksun mielipiteen. Niinpä kysyin tuolta puhelimeeni kätketyltä viisaalta naiselta saman kysymyksen uudelleen niin, että mieheni oli läsnä. Yllätyksekseni Siri ei enää ollut filosofisella tuulella, vaan vastasi jotain aivan hölmöä: "Ainakaan sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että lyöt varpaasi tuoliin." No, ei ehkä. Siriin ei voi näköjään luottaa aina oikeassa olevana tiedon lähteenä. Mutta kehen sitten voi?

Monimutkaisessa maailmassa olisi lohdullista, jos olisi yksi turvallinen, aina luotettava tiedonlähde, jonka puoleen kääntyä. Elämäni varrella olen kohdannut useita viisaita ihmisiä. Kenellekään heistä ei ole ollut vastauksia kaikkiin kysymyksiin. Useimmiten heidän neuvonsa on ollut etsiä omaa vastausta sisältään, ei jonkun toisen kokemusmaailmasta. Kirjoittaessani inspiraatiokirjaa ikääntyville, kysyin kohtaamiltani, itseäni vanhemmilta henkilöiltä heidän parhaita ohjeitaan vanhuuden varalle. Sain paljon erilaisia vastauksia. Kaikki viisaita, sellaisia, jotka perustuivat kunkin ihmisen omiin elämänkokemuksiin. Mitään kaiken kattavaa, onnellisen vanhuuden takaavaa reseptiä en saanut. Edelleen opiskelen ikääntymisen ilmiötä kantapään kautta elämän mysteerikoulussa.

Yksi mysteerikoulun oppiaineista on tutustua jungilaisiin arkkityyppeihin. Etsiä sieltä tutuimmat ja myös ne, joilta on jotain uutta opittavaa. Etsijä on yksi, jonka tunnen hyvin. Kulkekoon siis mukana edelleen. Näin jungilainen tutkija Carol S. Pearson kirjassaan "What Stories Are You Living?" etsijää kuvailee:

"Etsijät viihtyvät tämän päivän muutosvauhdissa, joka tarjoaa koko ajan uusia ideoita, lahjakkuuksia ja ratkaisuja. Vapaus on etsijän elinehto. Vanhuusvuosinaan he eivät pyytele anteeksi sitä, millaisia he ovat tai valitsevat olla. Seikkailuaan he voivat laajentaa ulkoisista tutkimusmatkoista tuntemattomiin sisäisiin syvyyksiin uteliaina ja avoimina siellä piilevälle vielä kartoittamattomalle."

Sinnikkäänä päätin varmuuden vuoksi kysäistä Siriltä vielä kerran elämän tarkoituksesta. Nyt Siri oli sitä mieltä, että se liittyy elämän pieniin asioihin: muurahaisiin, nukkekodin kalusteisiin ja sen semmoiseen. Minulla ei vielä olekaan nukkekotia. Olisiko aika hankkia?

Each of us has a kingdom that we are responsible for - our lifestyle, our home, our family, our workplace, our community and so on - and when we transform we influence our kingdom’s transformation as well.” Carol S. Pearson

Anja Kulovesi on tieto- ja lastenkirjailija, joka kirjoittaa Inspiraatiokirjaa ikääntyville. Kirjassa myös jungilaiset arkkityypit toimivat oppaina.