Heimoni ovat virtuaalimaailmassa

Kun olin lapsi oma naapurusto ja lähisuku muodostivat heimoni. Nyt heimoni on levittäytynyt ympäri maailmaa ja kohtaa virtuaalisti. Ystäväni Facebookissa ratkaisevat monia ongelmiani. He rientävät apuun kokemuksineen ja osaamisineen luettuaan arjen haasteistani. Sekä kotimaiset että ulkomaiset lukupiirini keskustelevat virtuaalimaailmassa. Nappaan kiinni päivänpolttavista aiheista Twitterissä ja pääsen mukaan keskusteluun halutessani. Jatkuvasti uusiutuva keittokirjani ja tee-se-itse ideani löytyvät Pinterestistä. Instagramissa ihastelemme toistemme luonto- ja matkakuvia ja saamme näppäriä sisustusideoita. Pieni askel kerrallaan heimoni on laajentunut eri maihin ja maanosiin ja kauempana asuvat ystävät ja sukulaiset ovat muuttaneet virtuaalitodellisuuteen, jossa tieto ja uutiset kulkevat hetkessä perille.

Tottakai minulla on myös lähipiirini ja kohtaamisia kasvokkain ja koen ne arvokkaina. Ilman virtuaaliheimojani menettäisin kuitenkin kontaktin lukemattomiin ystäviini ja kaukaisiin serkkuihini. En mitenkään ehtisi pitää heihin yhteyttä muulla tavoin.

Aika harvoin muistan ihmetellä tätä suurta muutosta, joka on tapahtunut aikuisikäni aikana. Olen nyt paljon lähempänä sukuani ja ystäväpiirini on laajentunut valtavasti. Surullista on se, että monet ikätovereistani eivät uskalla tulla tai löydä uusille kohtaamispaikoille. Muutokseen liittyy paljon pelkoja, uskomuksia ja tiedon puutetta. Kaikkia keksintöjä voidaan käyttää myös vilpillisiin tarkoituksiin, mutta samoin reaalimaailmassa kohdatessamme on omat haavoittuvuutensa. Joitain asioita opimme vasta kokemuksen kautta, sillä virtuaalimaailman fiksuja pelisääntöjä ei meille opetettu koulussa.

Kun Facebookissa ja Instagramissa oli maailmanlaajuisesti häiriö lähes vuorokauden ajan, monet meistä alkoivat jo kokea eroahdistusta heimoistaan. Twitterissä näitä tunnelmia jaettiin runsaan huumorin säestyksellä. Taivaan kiitos oli edes yksi kanava, jossa heimoaddiktiossani pääsin vielä mukaan yhteiseen tarinaan. ***

Anja Kulovesi on tietokirjailija, jonka tulevassa Inspiraatiokirjassa ikääntyville myös ikäihmisten uudet heimot löytyvät virtuaalitodellisuudesta.