Inspiraatioleiri ikääntyneille

Edustan suuria ikäluokkia. Olen opiskellut ja tehnyt pitkän työuran. Haluan edelleen vaikuttaa yhteisössä sekä tekemällä vapaaehtoistyötä että kirjoittamalla. Minulla on asiat hyvin, sillä olen melko terve, minulla on puoliso, joka on myös terve, lapset tulevat hyvin toimeen ja eläke riittää ruokaan, asumiseen ja välttämättömiin menoihin. Kuitenkin maailma muuttuu nopeasti eikä tulevaisuus ole turvattu meille kenellekään. Mieleni alkaa askarrella suurten kysymysten ympärillä: Millaista olisi onnellinen vanhuus? Miten siihen voi vaikuttaa? Voimmeko me suuret ikäluokat muuttaa vanhuuskulttuuria samoin kuin me synnytimme nuorisokulttuurin? Mikä on minulle paras tapa vaikuttaa? Mikä on oma identiteettini ja mikä on vain yritystä osoittaa olevansa hyödyllinen - sellainen vanhus, josta on mahdollisimman vähän haittaa yhteiskunnalle? Yhteiskunnan viesti meille ikäpullistuman tilastoihin aiheuttaneille on, että pitäisimme itsestämme hyvää huolta niin, että selviäisimme omillamme loppuun saakka.

SUURET ikäluokat ovat vielä voimissaan ja haluan uskoa, että meillä on myös vaikutusvaltaa. Jokainen meistä muuttaa maailmaa ympärillään omalla käytöksellään ja omilla valinnoillaan. Niinpä olen löytöretkellä etsimässä tienviittoja onnellisen maan onnellista vanhuutta varten haastattelemalla sekä ikäisiäni että vielä itseänikin vanhempia edelläkävijöitä. Haluan kuulla, miten he kokevat sopivansa vallitseviin ikäihmisen roolimalleihin. Etenkin minua kiinnostavat sellaiset ihmiset, jotka eivät tunnu istuvan mihinkään muottiin. Mikä saa heidät kulkemaan omia polkujaan ja rikkomaan sovinnaisia rajoja? Mistä he ammentavat elämänvoimansa? Onko mahdollista ja luvallista nauttia myös vanhenemisesta? Voiko loppuun asti elää merkityksellistä elämää? Mitä sitten, jos joutuukin vanhuspalveluiden “uhriksi”?

Nykyennusteiden mukaan saatamme hyvinkin elää yli satavuotiaiksi ja jos olemme onnekkaita, varsin toimintakykyisinä ja terveinäkin. Nyt jos koskaan on erinomainen aika keskittyä pitämään hyvää huolta terveydestään ja etsiä niitä ilon lähteitä, jotka tekevät elämästä merkityksellisen. Tarvitsemme ikäihmisen hyvän elämän aakkoset! Ehdottomasti on myös varjeltava itseään tipahtamasta elämäniloa rajoittavien ja omia mahdollisuuksia kutistavien uskomusten ansaan. Jokainen elämänvaihe on erilainen ja merkityksellinen. Ihminen on arvokas niin kauan kuin elämää riittää.

Olemme saaneet koulutusta tullaksemme kelpo kansalaisiksi. Meitä on ohjattu kasvattajina. Ammatteihin meitä on perehdytetty monin tavoin. Jotkut ovat saaneet parisuhdeneuvontaa, jotkut velkaneuvontaa. Me kaikki ikäännymme, mutta kuka meistä on saanut opastusta vanhenemiseen? Ei auta kuin astua Mysteerikouluun ja yrittää itse löytää vanhenemisen salaperäiset aakkoset. Onneksi en ole yksin. On aika kutsua koolle muita oppilaita. Tiedossa on mielenkiintoinen oppijakso suurine kysymyksineen. Mysteerikoulussa kaikki ovat sekä opettajia että oppilaita. Ihmettelyn taito ja löytöretkeilijän asenne ovat ainoat pääsyvaatimukset.

Haluatko olla mukana luomassa uudenlaista, raikasta vanhuuskulttuuria? Ellemme nosta meille tärkeitä asioita puheeksi, toivomaamme muutosta ei kenties tapahdu. Koska kykenimme muuttamaan kulttuuria teineinä, meillä on jo kokemusta. Haluan houkuttelevan loppuhuipentuman tarinallemme. Tule mukaan!

Anja Kulovesi on tieto- ja lastenkirjailija, jonka Inspiraatiokirja ikääntyville odottaa julkaisua.

Hän on kutsunut ikätovereitaan Inspiraatioleirille kauniille perintötilalle Itärajan Helmeen Tohmajärvelle 8.- 11.9.22. Muutamia paikkoja on vielä vapaana. Pyydä esite tai lähetä viesti: anja@suninnovations.fi.