Mysteerikoulun viisaat vanhukset

Updated: Aug 20, 2023

Kirjoittaessani inspiraatiokirjaa ikääntyville ymmärsin, että kyse on enemmän elämänvoimasta kuin ikävuosista. Voisin pääosin jakaa kirjan henkilöt kolmeen eri kategoriaan sen perusteella, mistä he ammensivat iloa, motivaatiota ja elämänenergiaa. Olemme erilaisia ja olemme yksilöitä - myös vanhoina. Mistä sinä inspiroidut lukiessasi rajojen rikkojien, auttajien tai harmonian löytäneiden vanhusten tarinoita,?

Rajojen rikkojat

Rajojen rikkojat tuntuvat säilyttävän uteliaisuutensa eletyistä ikävuosista huolimatta. Jotkut suorastaan villiintyvät näyttämään, mihin he vielä kykenevät ja mikä heitä sytyttää. He ovat elämän ikuisia löytöretkeilijöitä ja seikkailijoita. Uomaelämä arjen askareiden parissa tai kotisohvalla löhöily ei heitä houkuttele. Maailma on täynnä mahdollisuuksia, mikset siis tarttuisi kiinnostavimpiin?

Auttajat

Kuten tutkimuksistakin tiedämme, auttamistyö tuottaa itselle onnentunteita. Jokaisella on ainutlaatuinen kokoelma taitoja, tietoa ja kokemusten kautta hankittua viisautta jaettavaksi. Kun löydät oman auttajan paikkasi yhteisössä vapaaehtoistyössä tai isovanhempana, saat kokea itsesi merkitykselliseksi. Sillä ei ole väliä, ovatko teot pieniä vai suuria. Olet vuorovaikutuksessa maailman kanssa ja sinulla on tärkeä rooli yhteisessä tarinassa.

Harmonian löytäneet

On ihana kohdata vanhuksia, jotka ovat löytäneet ulos kiihkeän suorittamisen ansasta ja osaavat iloita ihan tavallisesta arjesta. Jokainen rakentaa siitä omanlaisen. Osa meistä viihtyy hyvin itsensä kanssa, osa nauttii ystävien tapaamisista ja harrastuksistaan. Kun ihminen on sopusoinnussa itsensä ja ikävuosiensa kanssa, hän on kaunis. Levollinen olemus ei kaipaa itsensä korostamista huomiota herättävällä tavalla. Kaikki aika on tässä ja nyt ja siinä on hyvä olla.

Kun olin tutustunut kaikkiin Mysteerikoulun tarinoihin, mietin, mihin ryhmään itse kuulun. Tulin siihen tulokseen, että inspiroidun vähän niistä kaikista. Minussa on paljon ahnetta löytöretkeilijää, mutta oma rooli tulevaisuuden tekemisessä tuntuu myös tärkeältä. Joku osa minusta viihtyy kodin turvasatamassa ja kaipaa rauhallisia, luovia hetkiä ilman suunnitelmia. Tärkeimmältä tuntui kuitenkin oivallus siitä, että meillä itsellämme on oleellinen rooli elämänhalun yllä pitämisessä. On viisasta säilyttää ihmettelyn taito ja nähdä elämä arvokkaana lahjana. Jos antaa liian suuren roolin masentavalle uutisoinnille, epäkohtien kauhistelulle tai peloille, koko ajan tarjolla oleva elämän ilo, kauneus ja mahdollisuudet jäävät pimentoon. Sytyttäkäämme siis Mysteerikoulun inspiraatiotulia niin, että löydämme parhaiden tarinoiden äärelle.

Mysteerikoulu. Inspiraatiokirja ikääntyville on saatavilla osoitteesta: https://www.bod.fi/kirjakauppa/mysteerikoulu-anja-kulovesi-9789526851754 ja kaikista nettikirjakaupoista. Kysy myös kirjastosta!

Inspiraatiotulet syttyvät Lohjalla ja Keuruulla syyskuussa 2023 ja myöhemmin Kirkkonummella ja Italiassa. Kysy lisää: anja@suninnovations.fi