Tervetuloa tähdet!

Vihdoinkin elokuu, kesän paras kuukausi!

Keväällä unelmoin kesästä. Sen jälkeen humallun kesän ihanuuksista. Elämä on epätodellista, kun päiväkään ei muista painua mailleen. Ikäänkuin emme tarvitsisi unta lainkaan. Elokuu muuttaa kaiken. Vihdoinkin yöt ovat tummia, kuten niiden kuuluukin olla. Mieleni ja kehoni voivat rauhoittua. Elämä muuttuu seesteisemmäksi. Päivä on päivä ja yö on yö. Valo ja värit löytävät omat paikkansa. Alan havahtua kesän hurmaavasta joutilaisuudesta ja muistaa, että minussa asuu myös unelmien toteuttaja. Jotain on vielä tekemättä.

Mutta nuo tähdet! Minun on noustava keskellä yötä katsomaan niitä. Elämä ilman tähtiä kadottaa mittasuhteensa. Elokuu tuo tähdet takaisin. Enää kaupungin valotkaan eivät pysty kätkemään Otavan tähtikuviota ja muutamaa kirkasta aamutaivaalla tuikkijaa. Tarvitsen tähtiä. Olen viettänyt öitä Kreikassa tähtiä ja tähdenlentoja ihmetellen ja ollut siellä enemmän kotonani kuin pohjoisen maan kalpeiden tähtien alla koskaan. Olen nukahtanut kaukaisella saarella valtameren keskellä meren kuohunta tuutulaulunani ja lämmin rantahiekka vuoteenani. Avatessani silmäni olen nähnyt miljoonien tähtien taivaan ja huokaissut onnesta kuin olisin osa ikiaikaista.

Meitä tähtitaivaan viestien inspiroimia lienee paljon. Eivätkö kaikki? Luen minua inspiroineen ekofilosofi Henryk Skolimowskin runoja ja löysin monta, joissa hän puhuu tähtien kanssa. Tässä yksi:

Tähdet vastaavat

Istun vuorilla tähtien teatterissa

Rakkaan kreikkalaiskyläni yläpuolella

Kumarran tähtisiskoilleni ja kysyn:

Minne me täältä menemme?

Pitkä syvä hiljaisuus.

Korjaan kysymystä. Kysyn nyt:

Minne minä menen täältä?

Jonkin ajan kuluttua

Vastauksia alkaa tulla, mutta hitaasti.

Ole vahva.

Ole sinnikäs.

Säteile valoa.

Kirjoita, kun sinun täytyy

Ei silloin, kun voit.

Rakasta syvästi ja uskollisesti

Niin, että ohi kiitävät tähdetkin ilahtuvat.

Älä lakkaa innostumasta.

Innostuminen on tervettä.

Se on jumalaista.

***

Anja Kulovesi on tieto- ja lastenkirjailija, jonka inspiraatiokirja ikääntyville ja elämysmatkakirja Luovuusleiri Liguriassa odottavat julkaisemista.