Tarvitsen Ikuisen kesän penkin

Olen kirjoittanut Italiassa kirjaa hitaasta matkailusta ja ligurialaisista kylistä muutamana viime talvena. Asuimme näköalapaikalla vain muutaman sadan metrin päässä muinaisesta Rooma-Santiago de Compostela pyhiinvaelluspolusta. Talven kylmimpien viikkojen aikana löysimme polulta muurin suojasta penkin, jossa tuntui aina paistavan aurinko. Tuuletkaan eivät siihen sopineet. Annoin penkille nimeksi Ikuisen kesän penkki ja monet ystävätkin pääsivät todistamaan penkin olemassa olosta. Usein nautimme viipyilevän aamiaisen voimapaikassamme antaen katseen levätä välkehtivän Välimeren aalloilla ja kaukana horisontissa. Luettiin ja kirjoitettiin päiväkirjaa. Juteltiin ja parannettiin maailmaa.

Tänä syksynä en voi vielä paeta mereltä puhaltavaa raakaa tuulta enkä marraskuun synkkiä päiviä Italian Rivieran valoon. Tarvitsen Ikuisen kesän penkin jonnekin kotimme lähistölle Etelä-Helsinkiin. Sellaisen pakopaikan, jossa on aina valoa, lämpöä ja levollinen tunnelma. Ehkä siellä on tilaa ystävien kohtaamiseen tai ihan vain meditatiivisiin hetkiin itsensä kanssa. Energian tankkausasemia ja voimapaikkoja voi olla niin monenlaisia, ehkä tämä syksy tarjoaa jotain yllättävää. Jos olet jo löytänyt omasi ja haluat paljastaa sen, kuulen mielelläni tarinasi.

Tietenkin oma koti on aina se tärkein turvapaikka. Kodikas ja lämmin. Kun päivät lyhenevät ja pimeä lisääntyy, tekee kuitenkin mieli avartaa tilaa ja samalla mielenmaisemia. Omassa kaupungissakin on vielä paljon tutkimattomia kolkkia. Jotenkin sellaisia on helpompi löytää vieraassa maassa, jossa tuttuuden puuttuessa, on eri tavalla valppaana. Ehkä kotinurkillakin voisi virittäytyä löytöretkeilijän rooliin ja kulkea uusia polkuja. Mistä mahtaisi löytyä viikon kiinnostavin kohde? Jos parin kilometrin säteellä olisi ainakin kolme voimapaikkaa, mistä ne löytyisivät? Ehkä tehtävä vaatii lisäjoukkoja aarteenetsintään. Tuntomerkkejä: Houkuttelevuus. Viihtyisä tunnelma. Sinkoilee inspiraation kipinöitä.

Anja Kulovesi on tieto- ja lastenkirjailija, joka asuu Helsingin Jätkäsaaressa. Luovuusleiri Liguriassa -kirjan seikkailijoille, omatoimimatkaajille, elämysten etsijöille, hitaan matkailun harrastajille ja pimeyttä pakeneville pitäisi valmistua ensi keväänä.